کد مطلب:153956 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:140

مسلم بن عوسجه
السلام علی مسلم بن عوسجة الأسدی القائل للسحین و قد اذن له فی الانصراف: انحن و نخلی عنك و بم نعتذر عند الله من اداء حقك، لا و الله حتی اكسر فی صدورهم رمحی هذا و اضربهم بسیفی ما ثبت قائمه فی یدی، و لا افارقك و لو لم یكن معی سلاح اقاتلهم به لقذفتهم بالحجارة و لم افارقك حتی اموت معك.


و كنت اول من شری نفسه و اول شهید شهد لله و قضی نحبه ففزت و رب الكعبة شكر الله استقدامك و مواساتك امامك اذ مشی الیك و انت صریع فقال: یرحمك الله یا مسلم بن عوسجة و قرأ فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا لعن الله المشركین فی قتلك عبدالله الضیابی و عبدالله بن خشكارة البجلی و مسلم بن عبدالله الضبابی.

«سلام بر مسلم بن عوسجه اسدی آن كه به حسین گفت هنگامی كه به او اجازه بازگشت به وطن داد، آیا دست از تو بر داریم پس با چه عذری در پیشگاه خدا عذر آوریم كه حق ترا رعایت نكردیم، نه به خدا قسم برنمی گردم تا آن كه آن قدر نیزه ام را در سینه دشمنان فروكنم كه بشكند و آن گاه با شمشیر با دشمنان بجنگم تا دسته شمشیر از دستم بیفتد و اگر هیچ سلاحی نداشته باشم از تو جدا نمی شوم بلكه با سنگ با دشمنان شما خواهم جنگید تا در ركاب شما بمیرم.

و تو اولین كسی بودی كه با خدا معامله كردی و اولین شهیدی كه در راه خدا بشهادت رسید و به عهد خود وفا كرد، به پروردگار كعبه سعادتمند شدی خدا اقدامات و مواسات ترا با امانت تشكر و تقدیر می كند، هنگامی كه حسین در بالینت آمد و فرمود: خدا ترا رحمت كند و آیه فمنهم من قضی نحبه... را خواند.

خدا لعنت كند كسانی را كه در قتل تو شركت كردند: عبدالله ضبابی و عبدالله بن خشكاره، و مسلم بن عبدالله ضبابی [1] .

نكته: در زیارت ناحیه برای هیچ یك از شهداء مانند مسلم بن عوسجه تجلیل و تقدیر نشده است.


[1] بحار ج 45/ ص 69.